Elżbieta Wysocka

Elżbieta Wysocka

Elżbieta Wysocka
Sesja 4: Obowiązek depozytu filmowego w Polsce i na świecie: cele, tendencje i dobre praktyki w zmieniającym się krajobrazie technologiczny

Friday, 24.10.2025, 10.15 AM

BIO

EN:

Elżbieta Wysocka is Director for Digital Collections and Digitization at the National Film Archive – Audiovisual Institute (FINA) in Warsaw, Poland. She has been engaged in film preservation and digital restoration for over a decade, leading large-scale projects that combine archival research, metadata standardization, and the implementation of digital workflows. Previously, she worked as a restorer at the Deutsche Kinemathek in Berlin, within the Förderprogramm Filmerbe (FFE), managing restoration processes for selected titles from the German national collection. Wysocka holds a PhD on the theory and practice of film and new media art conservation (2012) and lectures internationally on film restoration and digital preservation. Her earlier work also includes pioneering research on the conservation of early internet art, notably the project Agatha re-Appears (2008) i videoart (2006-2007). Since 2021, she has been a member of the FIAF Cataloguing and Documentation Commission.

PL:

Dyrektorka ds. Zbiorów Cyfrowych i Digitalizacji w Filmotece Narodowej – Instytucie Audiowizualnym (FINA) w Warszawie. Od ponad dekady zajmuje się ochroną i restauracją filmów, prowadząc projekty z zakresu digitalizacji, standaryzacji metadanych oraz wdrażania zintegrowanych procesów obiegu danych audiowizualnych. Wcześniej pracowała jako restauratorka w Deutsche Kinemathek w Berlinie w ramach programu Förderprogramm Filmerbe (FFE), gdzie odpowiadała za proces restauracji wybranych tytułów z niemieckiej kolekcji narodowej. Doktor nauk humanistycznych, autorka pracy Teoria i praktyka konserwacji filmu i elektronicznej sztuki medialnej (2012). Prowadzi wykłady i prezentacje poświęcone restauracji i archiwizacji cyfrowej. Wcześniej zajmowała się także ochroną wczesnej sztuki internetowej, m.in. w projekcie Agatha re-Appears (2008) i videoart (2006-2007). Od 2021 roku członkini Komisji Katalogowania i Dokumentacji FIAF.

ABSTRACT

EN:

The legal and contractual deposit obligation for film productions with the National Film Archive – Audiovisual Institute (FINA) forms the foundation of Poland’s film heritage preservation system. Thanks to this mechanism, the state has for decades collected and safeguarded the achievements of national cinema, creating one of the most comprehensive film collections in Central Europe — despite the irreversible losses of pre-war materials. The panel will explore the future of the legal deposit system: how it is evolving in the digital age, what solutions are adopted in other countries, and how to reconcile archival responsibilities with the realities of contemporary film production.

The discussion will focus on the current challenges related to implementing the legal deposit obligation in the digital era, offering a comparative look at European practices. Participants, representing diverse professional backgrounds and perspectives, will address the need to adapt existing regulations to modern models of film production and distribution, to develop effective mechanisms encouraging producers and distributors to collaborate with archives, and to ensure stable financial investment in the infrastructure necessary for the long-term preservation of audiovisual heritage.

PL:

Obowiązek przekazywania kopii filmowej do Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego (FINA) stanowi fundament ochrony polskiego dziedzictwa filmowego. Dzięki temu systemowi państwo od dekad gromadzi i zabezpiecza dorobek rodzimej kinematografii, tworząc jedną z najpełniejszych kolekcji w Europie Środkowej — mimo nieodwracalnych strat w zbiorach przedwojennych. Podczas panelu porozmawiamy o przyszłości kopii obowiązkowej: jak ewoluuje ona w dobie cyfrowej, jakie rozwiązania stosują inne kraje oraz jak łączyć obowiązki archiwizacyjne z realiami współczesnej produkcji.

Panel poświęcony będzie analizie aktualnych wyzwań związanych z realizacją obowiązku kopii filmowej w erze cyfrowej uwzględni porównawcze spojrzenie na praktyki innych krajów europejskich. Uczestnicy reprezentujący różne środowiska i perspektywy omówią m.in. potrzebę dostosowania przepisów do współczesnych modeli produkcji i dystrybucji filmowej, konieczność opracowania skutecznych mechanizmów zachęcających producentów i dystrybutorów do współpracy z archiwami, a także znaczenie stabilnych nakładów finansowych na infrastrukturę dla długoterminowej ochrony zasobów audiowizualnych.

zobacz także

Fundusze Europejskie Logotyp: Na granatowym tle częściowo widoczne trzy gwiazdki żółta, biała i czerwona obok napis European, funds digital of Poland. biało-czerwona flaga polska obok napis Rzeczpospolita Polska Logotyp z lewej strony napis Unia Europejska Logotyp. Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego. po prawej strony na granatowym tle 12 żółtych gwiazdek tworzących okrąg flaga Unii Europejskiej