Magdalena Anna Nowak

Magdalena Anna Nowak

Magdalena Anna Nowak
Kolekcja Nowych Mediów w Muzeum Narodowym w Warszawie – case study

Friday, 24.10.2025, 1.30 PM

BIO

EN:

Dr. Magdalena Anna Nowak (born 1985) is a curator and researcher who holds a PhD in Art Studies (2024) from the Institute of Art History, University of Warsaw. In 2010, she completed the Inter-Faculty Individual Studies in the Humanities at the University of Warsaw. Since 2012, she has been a curator at the Contemporary Art Collection of the National Museum in Warsaw, where she is also responsible for the New Media Collection. Since 2022, she has participated in the traveling seminar Linking Art Worlds: American Art and Eastern Europe from the Cold War to the Present. Since 2016, she has lectured on collecting new media art at the University of Warsaw's Postgraduate Museum Studies. She has curated exhibitions: We Don't Sleep! (BWA Zielona Góra, 2010), Microhistories (Królikarnia, 2013–2014), and Route M-Z. National Museum – Zegrze Reservoir. Arena Sztuki Nowoczesnej (MNW, 2015). She is currently preparing an exhibition on kinetic art and technology, Pionier. Stanisław Ostoja-Kotkowski. Her research focuses on postwar American and Polish art, Cold War studies, new media, video art, and archival curatorial practices.

PL:

Dr Magdalena Anna Nowak (ur. 1985) – kuratorka i badaczka, doktora nauk o sztuce (2024) w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego. W 2010 roku ukończyła Międzywydziałowe Indywidualne Studia Humanistyczne na Uniwersytecie Warszawskim. Od 2012 roku kuratorka w Zbiorach Sztuki Współczesnej Muzeum Narodowego w Warszawie, gdzie odpowiada również za Kolekcję Nowych Mediów. Od 2022 roku uczestniczka seminarium wyjazdowego Linking Art Worlds: American Art and Eastern Europe from the Cold War to the Present. Od 2016 roku wykłada na Podyplomowych Studiach Muzealniczych Uniwersytetu Warszawskiego o kolekcjonowaniu sztuki nowych mediów. Kuratorka wystaw, m.in. Nie śpimy! (BWA Zielona Góra, 2010), Mikrohistorie (Królikarnia, 2013–2014) oraz Trasa M-Z. Muzeum Narodowe – Zalew Zegrzyński. Arena Sztuki Nowoczesnej (MNW, 2015). Obecnie przygotowuje wystawę dotyczącą sztuki kinetycznej i technologii Pionier. Stanisław Ostoja-Kotkowski. Jej badania koncentrują się na powojennej sztuce amerykańskiej i polskiej, studiach nad zimną wojną, nowych mediach, sztuce wideo oraz archiwalnych praktykach kuratorskich.

ABSTRACT

EN:

The New Media Collection at the National Museum in Warsaw – a case study

In 2012, as part of preparations for the opening of a new gallery of 20th- and 21st-century art, the museum enriched its collection with works of video art. Six months later, in 2013, I initiated the creation of a separate collection dedicated to this form of art. This process revealed that the institution, whose activities had previously focused on "traditional" art, was not prepared to properly care for works of new media. It became necessary to develop and implement new procedures and modify the documentation related to the acquisition, cataloging, and storage of both analog and digital audiovisual productions.

In my presentation, I will present the initiatives undertaken, including workshops for museum staff conducted in collaboration with Elżbieta Wysocka from the National Film Archive – Audiovisual Institute, the development of a new catalog card, and modifications to the collection inventory system. I will also discuss challenges and problems that remain unresolved to this day. Furthermore, I will outline the specific functioning of the moving image art collection within a museum where contemporary art constitutes only a fragment of a broad spectrum of holdings.

PL:

Kolekcja Nowych Mediów w Muzeum Narodowym w Warszawie – case study

W 2012 roku, w ramach przygotowań do otwarcia nowej galerii sztuki XX i XXI wieku, muzeum wzbogaciło swoje zbiory o dzieła sztuki wideo. Pół roku później, w 2013 roku, zainicjowałam powstanie odrębnej kolekcji dedykowanej tej formie twórczości. Proces ten ujawnił, że instytucja, której dotychczasowe działania koncentrowały się na sztuce „tradycyjnej”, nie była przygotowana do sprawowania właściwej opieki nad dziełami nowych mediów. Konieczne stało się opracowanie i wdrożenie nowych procedur oraz modyfikacja dokumentacji związanej z akwizycją, katalogowaniem i przechowywaniem zarówno analogowych, jak i cyfrowych realizacji audiowizualnych.

W swoim wystąpieniu przedstawię podjęte działania, w tym m.in. warsztaty dla pracowników muzeum prowadzone we współpracy z Elżbietą Wysocką z Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego, opracowanie nowej karty katalogowej oraz modyfikacje wprowadzone w systemie ewidencji zbiorów. Omówię również wyzwania i problemy, które do dziś pozostają nierozwiązane. Ponadto zarysuję specyfikę funkcjonowania kolekcji sztuki ruchomych obrazów w strukturze muzeum, w którym sztuka współczesna stanowi jedynie fragment szerokiego spektrum zbiorów.

zobacz także

Fundusze Europejskie Logotyp: Na granatowym tle częściowo widoczne trzy gwiazdki żółta, biała i czerwona obok napis European, funds digital of Poland. biało-czerwona flaga polska obok napis Rzeczpospolita Polska Logotyp z lewej strony napis Unia Europejska Logotyp. Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego. po prawej strony na granatowym tle 12 żółtych gwiazdek tworzących okrąg flaga Unii Europejskiej