Kino Iluzjon bierze udział w 20. edycji programu Edukacja Młode Horyzonty. Już od października 2025 rozpoczynamy comiesięczne spotkania dla grup na wszystkich etapach edukacji – od przedszkola po szkoły ponadpodstawowe. Dla każdej z nich wybraliśmy odpowiedni cykl siedmiu filmów, które przyczyniają się do rozwoju społeczno-emocjonalnego, mogą stać się podstawą do rozmowy o problemach młodych osób, punktem odniesienia podczas realizacji podstawy programowej z przedmiotów takich jak edukacja obywatelska czy język polski lub elementem przygotowania do egzaminu maturalnego
Edukacja Młode Horyzonty to kompleksowy, ogólnopolski program edukacji kulturalnej dla szkół i przedszkoli, zgodny z podstawą programową i polityką oświatową.
Jak to działa?
Nauczycielki i nauczyciele mogą zgłosić do udziału w programie grupy na poziomie przedszkolnym, wczesnoszkolnym, klas 4-6, klas 7-8 oraz ponadpodstawowym. Pokazy odbywają się raz w miesiącu, od października do kwietnia.
Każdy seans poprzedzony jest prelekcją na żywo.
Nauczycielki i Nauczyciele zgłaszający grupę otrzymują dostęp do materiałów dydaktycznych do każdego obejrzanego filmu.
Można także wziąć udział w pojedynczym seansie, pod warunkiem dostępności wolnych miejsc w kinie – zapraszamy do kontaktu z koordynatorem.
Zgłoszenia
Koszt karnetu na 7 pokazów: 90,00 zł, pojedynczy bilet: 17 PLN
Zgłoszenia szkół można wysyłać poprzez formularz: https://panel.nhef.pl/zgloszenie
Zapisy trwają do 3 października. Pokazy rozpoczynają się 7 października.
Wszystkie seanse odbywają się o godzinie 11:00
Więcej informacji
Krzysztof Szewczyk
krzysztof.szewczyk@fina.gov.pl
Program
Przedszkola
POZNAJEMY EMOCJE
Cykl:
- zapoznaje dziecko z pojęciem emocja i daje możliwość wstępnego vrozpoznawania emocji,
- przyczynia się do rozwoju społeczno-emocjonalnego dziecka,
- pokazuje wagę nazywania emocji i radzenia sobie z nimi,
- wskazuje dziecku, że zarówno emocje pozytywne, jak i negatywne są bardzo ważne w życiu,
- uczy szacunku do potrzeb innych ludzi,
- stanowi idealny punkt wyjścia do tworzenia sytuacji wychowawczych oraz rozmów dotyczących uczuć i emocji.
7 października
„Kicia Kocia mówi: Dzień dobry”, „Kicia Kocia zostaje policjantką”, „Kicia Kocia
i witaminowe przyjęcie”, „Kicia Kocia poznaje strażaka”, „Kicia Kocia w kosmosie”, „Kicia Kocia nie chce się tak bawić”, „Kicia Kocia zakłada zespół muzyczny”
4 listopada
„Przytul mnie. Poszukiwacze miodu”
9 grudnia
„Trefliki ratują Święta”
20 stycznia 2026
„Zima Mamy Mu”
3 lutego 2026
„Kicia Kocia na placu zabaw”, „Kicia Kocia mówi: nie”, „Kicia Kocia i straszna burza”, „Kicia Kocia majsterkuje”, „Kicia Kocia na rowerze”, „Kicia Kocia w przedszkolu”
10 marca 2026
„Basia. Jestem w sam raz” – zestaw 4
14 kwietnia 2026
„Felek i Tola ratują las”
Szkoła podstawowa, klasy 1-3
Filmowi bohaterowie
Cykl:
- przedstawia plejadę wyjątkowych postaci z książek i filmów dla dzieci,
- kształtuje pożądane postawy, takie jak: poczucie własnej wartości, wewnętrzną motywację, otwartość na drugiego człowieka, a także rozbudzanie ciekawości otaczającym nas światem,
- stanowi wartościową propozycję dzięki pokazywaniu rówieśników widzów – dzieci na początku drogi edukacji szkolnej, które przeżywają różne przygody, zdobywają nowe doświadczenia, stawiają czoło podobnym problemom i dylematom,
- poprzez obcowanie z filmowymi postaciami, uczy właściwych zachowań, rozwijania swoich umiejętności i przyjmowania postawy godnej naśladowania w codziennym życiu,
- uczy, jak zachować się w nowej sytuacji, skąd czerpać motywację do działania, u kogo szukać wsparcia w rozwiązywaniu trudnych sytuacji i dlaczego warto marzyć.
9 października
„Halvdan – prawie wiking”
6 listopada
„Pati i klątwa Posejdona”
4 grudnia
„Gwiazdka Klary Muu”
8 stycznia 2026
„Jak ocalić smoka”
5 lutego 2026
„Wielka przygoda Niny”
5 marca 2026
„Fantastyczny Angelo”
16 kwietnia 2026
„Biuro detektywistyczne Lassego i Mai”
Szkoły podstawowe, klasy 4-6
Młodzi w obiektywie
Cykl:
- porusza takie problemy, jak: poszukiwanie własnej drogi i akceptacji, próba odnalezienia się w grupie,
- uczy, jaką wartość mają przyjaźń czy rodzina,
- wspiera ucznia w rozwiązywaniu problemów towarzyszących dojrzewaniu,
- kształtuje właściwe postawy młodego człowieka,
- dzięki odpowiednio dobranej tematyce i niebanalnej formie ma ogromny potencjał wychowawczo-edukacyjny,
- pomaga przyswoić istotę budowania relacji, zdobywania autonomii, podążania za swoimi marzeniami i aspiracjami.
- uczy stawiania sobie celów oraz ponoszenia konsekwencji własnych działań,
- uwrażliwia na potrzeby innych, uczy empatii i podmiotowego traktowania drugiego człowieka,
- zaprasza do dialogu dotyczącego życia i codzienności uczniów,
- pozwala widzom przedstawić swój punkt widzenia na wiele aspektów składających się na rzeczywistość dziesięcio-, jedenasto- czy dwunastolatka.
10 października
„199 małych bohaterów”
13 listopada
„Szczęściara”
10 grudnia
„Sea Sparkle”
13 stycznia 2026
„Głowa pełna ciebie”
11 lutego 2026
„Szkoła magicznych zwierząt 3”
12 marca 2026
Lato, kiedy nauczyłam się latać
8 kwietnia 2026
„Jutro będę odważny”
Szkoła podstawowa, klasy 7-8
Świat wartości
Cykl:
- stanowi wsparcie działań wychowawczych i jest inspiracją dla programu profilaktyczno-wychowawczego szkoły,
- doskonali uczniów klas 7 i 8 w zakresie kompetencji społeczno-wychowawczych,
- zawiera scenariusze lekcji przygotowane do realizacji na godzinach wychowawczych,
- odwołuje się do tematów ważnych dla dorastających nastolatków,
- łączy sztukę filmową z aktualnymi tematami społecznymi,
- jest powiązana z Preambułą Podstawy Programowej kształcenia ogólnego
24 października
„Podnieść poprzeczkę”
27 listopada
„Ekologi na co dzień”
17 grudnia
„Młodzieżowa Liga Mistrzów”
16 stycznia 2026
„Jippie No More!”
18 lutego 2026
„Tysiąc razy silniejsza”
17 marca 2026
„Ben nie ma lekko”
10 kwietnia 2026
„Królestwo Kensuke”
Szkoła ponadpodstawowa
Film na maturze
Cykl:
- wspiera przygotowania uczniów do egzaminu maturalnego z języka polskiego,
- prezentuje najciekawsze produkcje filmowe z ostatnich lat, a także przykłady klasyki kina,
- daje uczniom możliwość przeanalizowania różnych form i gatunków filmowych,
- wprowadza wiedzę teoretyczną dotyczącą przygotowania do funkcjonalnej interpretacji dzieła audiowizualnego,
- umożliwia prowadzenie dyskursu w wielu kontekstach – w zakresie poetyki, estetyki, problematyki oraz powiązań filmu i literatury,
- stanowi pretekst do rozważań nad różnymi aspektami aktywności człowieka,
- jest punktem wyjścia do rozmowy o wartościach, trudnych wyborach i dylematach moralnych współczesnego człowieka
- przekazuje wiedzę na temat współczesnych zjawisk, wydarzeń historycznych i zachowań społecznych,
- umożliwia uczniom zyskanie nowej perspektywy poznawczej w kontekście omawianych dzieł filmowych,
- jest szczególnie polecana uczniom klas III i IV liceum ogólnokształcącego oraz IV i V technikum
21 października
„Dekalog I”
19 listopada
„Kos”
11 grudnia
„Świteź”, „Świtezianka”, „Anhelli”
14 stycznia 2026
„Ziemia Obiecana”
10 lutego 2026
„Pianista”
11 marca 2026
„Figurant”
15 kwietnia 2026
„Pokot”
