Dzień świra — Filmoteka Narodowa - Instytut Audiowizualny

Dzień świra

reż.: Marek Koterski, 2002

„Gdy wieczorne zgasną zorze, / Zanim głowę do snu złożę, / Modlitwę moją zanoszę / Bogu Ojcu i Synowi: / Dopierdolcie sąsiadowi! / Dla siebie o nic nie wnoszę, / Tylko mu dosrajcie, proszę” – tak zaczyna się kultowa Modlitwa Polaka z jeszcze bardziej kultowego filmu Dzień świra. Te modły dają jasny sygnał, że katolicko-romantyczny mit w XXI-wiecznej Polsce staje się jedynie sztafażem dla zawiści, małostkowości i mizantropii. Wspólnota narodowa trzyma się na coraz słabszym kleju z Maryjki i zupy pomidorowej.

Dzień świra opowiada o Adasiu Miauczyńskim (Marek Kondrat), nauczycielu języka polskiego, rozwiedzionym ojcu niezbyt pojętnego syna, uwikłanym w zależnościową relację z matką i ogólnie sfrustrowanym życiowo: jest niedoceniany, ledwo się utrzymuje, nie ma partnerki, a na dodatek nikogo w szkole nie poruszają już Stepy akermańskie. Neurotyczny, pełen natręctw i fobii bohater jest zarazem narratorem, który prowadzi widzów przez swój świat wewnętrzny – upstrzony szpejami z romantyczno-inteligenckiej szafy, ale żałośnie mały.


Fotosy do filmu Dzień świra / Autor: Krzysztof Wellman / Źródło: FINA
Fotosy do filmu Dzień świra / Autor: Krzysztof Wellman / Źródło: FINA

Fotosy do filmu Dzień świra / Autor: Krzysztof Wellman / Źródło: FINA
Fotosy do filmu Dzień świra / Autor: Krzysztof Wellman / Źródło: FINA

Fotosy do filmu Dzień świra / Autor: Krzysztof Wellman / Źródło: FINA
Fotosy do filmu Dzień świra / Autor: Krzysztof Wellman / Źródło: FINA

Fotosy do filmu Dzień świra / Autor: Krzysztof Wellman / Źródło: FINA
Fotosy do filmu Dzień świra / Autor: Krzysztof Wellman / Źródło: FINA

Fotosy do filmu Dzień świra / Autor: Krzysztof Wellman / Źródło: FINA
Fotosy do filmu Dzień świra / Autor: Krzysztof Wellman / Źródło: FINA


Zobacz więcej zdjęć na: FOTOTEKA


Miauczyński to alter ego reżysera Marka Koterskiego, który w swoich kolejnych filmach fabularnych – od Domu wariatów (1984, prem. 1985) po 7 uczuć (2018) – konsekwentnie kreuje psychodramy polskiego inteligenta. Niezwykle istotnymi wyznacznikami dla różnych iteracji Miauczyńskiego (nie zawsze powraca to imię, ale powtarzają się elementy konstrukcji bohatera) są klasa społeczna i płeć. Według Łukasza Kiełpińskiego ten drugi aspekt jest kluczowy, a filmy Koterskiego można traktować jako lustro przemian męskości w rodzimej kulturze: „Stopniowe słabnięcie męskiego bohatera w polskim kinie ostatnich dekad ukazuje proces konfrontacji z rzeczywistością, która jest znacznie bardziej wymagająca i złożona niż narcystyczne fantazje rządzące umysłem stereotypowego »prawdziwego mężczyzny«” („Ekrany” 2022, nr 2). Taka męskość kompensuje swoje niedostatki, odgradzając się od społeczeństwa za pomocą pustych rytuałów katolickiej inteligencji, bowiem w przekonaniu Adasia Miauczyńskiego z Dnia świra wina leży wszędzie, tylko nie w nim samym.

W recepcji filmu dominował jednak wątek klasowy. Miauczyński odwołuje się do zdewaluowanego etosu inteligenckiego, jednocześnie nie jest beneficjentem potransformacyjnej rzeczywistości, więc od lekceważonego przezeń „chamstwa” oddziela go tylko cienka blokowa ściana i znajomość poezji Mickiewicza. Z twórczości narodowego wieszcza wypiera jednak ważny trop: polityczność sprzeciwu wobec rzeczywistości. Jak pisał Tomasz Markiewka w książce Gniew, Adasia napędza „gniew samotny, który nie zamienia się w żaden wspólnotowy gest o wymiarze politycznym”, wręcz skutkuje pogardą wobec osób tak jak on pokrzywdzonych (Wołowiec 2020).

Dzień świra pojawia się regularnie na listach najlepszych i najważniejszych polskich filmów XXI wieku, a niekiedy i wszech czasów. Pokazał bowiem, co zostało w nowej Polsce z opozycyjnych ideałów, dając społeczeństwu język i gest do katartycznego obśmiania niesatysfakcjonującej rzeczywistości społeczno-ekonomicznej, ale też dawnych elit. Wiwisekcja psychologiczna Miauczyńskiego pozwoliła szukać nowych źródeł polskiej tożsamości.



Oprac. Marta Stańczyk





Plakat do filmu



Plakat do filmu Dzień świra / Źródło: Filmoteka Narodowa - Instytut Audiowizualny

Zobacz na GAPLA


Dzień świra

rok produkcji: 2002
premiera: 7 czerwca 2002

czas: 93'

pierwotny nośnik: taśma 35 mm, barwny

prawa do filmu: WFDiF

najważniejsze nagrody:

FPFF w Gdyni (2002) – Złote Lwy, Nagroda za główną rolę męską (Marek Kondrat), Nagroda za dźwięk, Nagroda SFP
Orzeł (2003) – Nagroda za scenariusz, najlepszą główną rolę męską (Marek Kondrat)

reż.: Marek Koterski

scen.: Marek Koterski (na podst. własnej sztuki)
zdj.: Jacek Bławut
muz.: Jerzy Satanowski
mont.: Ewa Smal

obsada: Marek Kondrat, Janina Traczykówna, Andrzej Grabowski, Michał Koterski, Joanna Sienkiewicz

LISTA FILMÓW

ZOBACZ
Fundusze Europejskie Logotyp: Na granatowym tle częściowo widoczne trzy gwiazdki żółta, biała i czerwona obok napis European, funds digital of Poland. biało-czerwona flaga polska obok napis Rzeczpospolita Polska Logotyp z lewej strony napis Unia Europejska Logotyp. Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego. po prawej strony na granatowym tle 12 żółtych gwiazdek tworzących okrąg flaga Unii Europejskiej