Psy — Filmoteka Narodowa - Instytut Audiowizualny

Psy

reż.: Władysław Pasikowski, 1992

Film Władysława Pasikowskiego Psy, który wszedł na ekrany w 1992 roku, był wstrząsem dla potransformacyjnej kinematografii. Jego sukces frekwencyjny – 400 000 widzów – okazał się ewenementem w roku, który przeszedł do historii jako jeden z najgorszych pod względem widowni. Psy sprostały wymogom wolnego rynku: to już nie konfrontacja z cenzorem, lecz konkurencja o widza i wynik kasowy decydowały o losie produkcji. Brutalne, zuchwałe, wulgarne, a zarazem niezwykle sprawne formalnie – swobodnie korzystające ze schematów i estetyki amerykańskiego kina gangsterskiego – uchodziły za skandal i objawienie jednocześnie.

Fabuła filmu rozgrywa się w pierwszych miesiącach po transformacji ustrojowej. W jednej z pierwszych scen byli funkcjonariusze służb bezpieczeństwa palą teczki, tuszując inkryminujące dowody. Franz Maurer (Bogusław Linda), dawny porucznik SB, trafia do nowo tworzonej policji. Jego kolega po fachu Olo (Marek Kondrat) zostaje kozłem ofiarnym – odrzucony w procesie weryfikacji szuka dla siebie miejsca po drugiej stronie prawa. Dołącza do grupy przestępczej tworzonej przez byłych funkcjonariuszy rozwiązanych służb, którzy doświadczenie i kontakty wykorzystują teraz w świecie zorganizowanej przestępczości. Wpisując konflikt między dawnymi towarzyszami w proces kształtowania się nowego porządku, w którym wartości takie jak prawda, lojalność i sprawiedliwość zostają upłynnione, Pasikowski komplikuje tradycyjne gatunkowe podziały, ustalając dla swoich bohaterów wspólny mianownik – w nowej rzeczywistości każdy w jakimś sensie czuje się zdradzony.


Fotosy do filmu „Psy” / Autor: Roman Lewandowski, Roman Sumik / Źródło: FINA
Fotosy do filmu „Psy” / Autor: Roman Lewandowski, Roman Sumik / Źródło: FINA

Fotosy do filmu „Psy” / Autor: Roman Lewandowski, Roman Sumik / Źródło: FINA
Fotosy do filmu „Psy” / Autor: Roman Lewandowski, Roman Sumik / Źródło: FINA

Fotosy do filmu „Psy” / Autor: Roman Lewandowski, Roman Sumik / Źródło: FINA
Fotosy do filmu „Psy” / Autor: Roman Lewandowski, Roman Sumik / Źródło: FINA

Fotosy do filmu „Psy” / Autor: Roman Lewandowski, Roman Sumik / Źródło: FINA
Fotosy do filmu „Psy” / Autor: Roman Lewandowski, Roman Sumik / Źródło: FINA

Fotosy do filmu „Psy” / Autor: Roman Lewandowski, Roman Sumik / Źródło: FINA
Fotosy do filmu „Psy” / Autor: Roman Lewandowski, Roman Sumik / Źródło: FINA


Zobacz więcej zdjęć na: FOTOTEKA


Odnosząc się do filmowej tradycji, krytyka nazwała Psy „kinem niemoralnego niepokoju” – kontynuacją dominujących tematów głównego nurtu kina późnego PRL-u (krytyka środowisk władzy, erozja więzi społecznych, system łamiący kręgosłupy moralne), ale jednocześnie zarzuceniem jego realizmu na rzecz brutalnego, pozornie prymitywnego spektaklu. I o ile wcześniejsze pokolenie filmowców starało się odnaleźć grunt, na którym jednostka może skonfrontować się z systemem, o tyle Pasikowski opowiada o trawestacji tych świętości – z mitem „Solidarności” na czele. Pijani funkcjonariusze wynoszący nieprzytomnego kolegę z Balladą o Janku Wiśniewskim na ustach okazali się najbardziej newralgicznym punktem. Dla jednych była to tania eksploatacja, dla innych – gorzki komentarz i wyraz rozczarowania wolną Polską.

Film Pasikowskiego zarówno przedstawia przemiany po 1989 roku, jak i rejestruje je w procesie. Odnosi się to także do polskiej kinematografii, która dostosowywała się do zasad wolnego rynku oraz szukała własnej tożsamości pośród nowych obrazów dostarczanych przez wcześniej niedostępną sieć globalnej dystrybucji. Psy to unikalny produkt tych wpływów – „Polski Amerykan”, jak określano go w recenzjach, uosobiony przez swego protagonistę: żującego gumę, pachnącego zagranicznymi papierosami, odzianego w skórę rodem z Top Guna (1986, T. Scott). Sam Linda, aktor odkryty przez kino moralnego niepokoju, w Psach radykalnie przekuwa swój wizerunek na postać czułego brutala, stając się ikoną nowego, potransformacyjnego kina i jednym z jego najbardziej kasowych aktorów. Wypowiadane z charakterystyczną manierą one-linery Franza Maurera na stałe zadomowiły się w języku potocznym, czyniąc z Psów trwały punkt odniesienia w zbiorowej wyobraźni zarówno lat 90., jak i dzisiejszej.



Oprac. Stefan Głowacki




Plakat do filmu



Plakat do filmu Psy / Autor: Adam Ryszewski / Źródło: Filmoteka Narodowa - Instytut Audiowizualny

Zobacz więcej plakatów na GAPLA

Psy

rok produkcji: 1992
premiera: 20 listopada 1992

czas: 104'

pierwotny nośnik: taśma 35mm, barwny

prawa do filmu: WFDiF

Najważniejsze nagrody:

FPFF w Gdyni (1992) - Nagroda za reżyserię, Nagroda za rolę męską (Bogusław Linda), Nagroda za drugoplanową rolę kobiecą (Agnieszka Jaskółka), Nagroda za muzykę, Nagroda za montaż

reż.: Władysław Pasikowski

scen.: Władysław Pasikowski
zdj.: Paweł Edelman
muz.: Michał Lorenc
mont.: Wanda Zeman, Zbigniew Niciński

obsada: Bogusław Linda, Marek Kondrat, Cezary Pazura, Olaf Lubaszenko, Janusz Gajos, Agnieszka Jaskółka

LISTA FILMÓW

ZOBACZ
Fundusze Europejskie Logotyp: Na granatowym tle częściowo widoczne trzy gwiazdki żółta, biała i czerwona obok napis European, funds digital of Poland. biało-czerwona flaga polska obok napis Rzeczpospolita Polska Logotyp z lewej strony napis Unia Europejska Logotyp. Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego. po prawej strony na granatowym tle 12 żółtych gwiazdek tworzących okrąg flaga Unii Europejskiej