Z ogromną przyjemnością przedstawiam listę kilkunastu utworów Lutosławskiego, Góreckiego i Pendereckiego. Wszystkie te pozycje nie tylko nagrałem dla firmy Naxos (ilość sprzedanych egzemplarzy liczy się w setkach tysięcy), lecz także wielokrotnie ich wykonaniami dyrygowałem, i to w miejscach tak od siebie kulturowo odległych jak Brazylia, Japonia czy Nowa Zelandia.
I wcale nie nagrody otrzymywane za te nagrania, ale właśnie publiczne wykonania były dla mnie zawsze największym źródłem radości. Publiczność, przyjmując entuzjastycznie powyższe pozycje, na ogół była nieco zaskoczona, że jest to „muzyka współczesna”, a więc – wydawałoby się – trudna do zrozumienia, a przecież tak przemawiająca do słuchaczy. Warto też zwrócić uwagę, że utwory proponowane przeze mnie pochodzą z różnych epok, a daty napisania wielu z nich są odległe od siebie czasem nawet o ponad pięćdziesiąt lat, i mam tu na myśli utwory tego samego kompozytora.
Oznacza to, że mistrz (wszyscy trzej wyżej wymienieni twórcy się do nich zaliczają), nawet zmieniając dogłębnie swój styl, jak działo się to w przypadku każdego z naszych kompozytorów, potrafi przemówić do serc i wyobraźni słuchaczy, wzbudzając podziw i najwyższe zainteresowanie, choć używa czasami odległych od siebie środków wyrazu i odmiennego języka muzycznego. Bywało, że moje wykonanie lub nagranie odbywało się w obecności kompozytora. To nie tylko bardzo wzruszający, lecz także i pouczający moment. Wykonując Beethovena, Brahmsa czy Dworaka, nie możemy ich zapytać, co sądzą o naszej interpretacji. Możemy jednak porównać uwagi żyjących znakomitych kompozytorów z tym, co zapisali w swoich partyturach, i będzie to wspaniały materiał porównawczy.
Każdy z trzech mistrzów to krańcowo inna osobowość, a proponowane utwory są czasem również biegunowo od siebie odległe, dlatego też wysłuchanie ich może dostarczyć bardzo różnych, głębokich przeżyć, czego wszystkim słuchającym serdecznie życzę!
Posłuchaj listy utworów
- Koncert na orkiestrę (dyr. Witold Lutosławski) | Witold Lutosławski
- Mała suita na orkiestrę symfoniczną (dyr. Jan Krenz) | Witold Lutosławski
- Muzyka żałobna na orkiestrę smyczkową | Witold Lutosławski
- Livre pour orchestre | Witold Lutosławski
- Koncert na wiolonczelę i orkiestrę (wyk. Andrzej Bauer) | Witold Lutosławski
- Trzy poematy Henri Michaux na 20-głosowy chór mieszany i orkiestrę (dyr. W. Lutosławski) | Witold Lutosławski
- Tren – Ofiarom Hiroszimy na 52 instrumenty smyczkowe | Krzysztof Penderecki
- Pasja według św. Łukasza | Krzysztof Penderecki
- Te Deum na głosy solowe, 2 chóry mieszane i orkiestrę | Krzysztof Penderecki
- Polskie Requiem | Krzysztof Penderecki
- III Symfonia | Krzysztof Penderecki
- Credo na 5 głosów solowych, chór chłopięcy, chór mieszany i orkiestrę | Krzysztof Penderecki
- Concerto grosso na 3 wiolonczele i orkiestrę | Krzysztof Penderecki
- Beatus vir op. 38 | Henryk Mikołaj Górecki
- III Symfonia „Symfonia pieśni żałosnych” op. 36 | Henryk Mikołaj Górecki
- Koncert na klawesyn (fortepian) i orkiestrę smyczkową op. 40 – wersja na klawesyn | Henryk Mikołaj Górecki
- Małe requiem dla pewnej polki op. 66 | Henryk Mikołaj Górecki
- Concerto-Cantata op. 65 na flet i orkiestrę | Henryk Mikołaj Górecki