Playlista Jana Topolskiego — Filmoteka Narodowa - Instytut Audiowizualny

Playlista Jana Topolskiego

Skoro rocznicowy arywizm wzywa, nie pozostaje nic innego, jak rozwinąć zwoje pamięci, przeszukać domową płytotekę, przypomnieć sobie przeżycia i wzruszenia związane z utworami naszej narodowej „trójcy świętej” Lutosławski-Górecki-Penderecki. Choć sytuacja ta skłania do wyróżnienia przede wszystkim utworów małych i zapoznanych, nie mogę nie wspomnieć o tych wielkich i sławnych, które i mnie uwiodły.

A więc na początek III Symfonia Lutosławskiego i III Symfonia Góreckiego. Ta pierwsza stanowiła dla mnie wprowadzenie do muzyki współczesnej, odsłuchiwana i odczytywana z partytury na wieczornym fakultecie w liceum, mimo że nut w ogóle nie znałem. Drugą najpierw poznawałem z dziesiątków filmów, które unosi swoim hipnotycznym spiralnym ruchem, jak Gods, Gambling & LSD Petera Mettlera czy Bez lęku Petera Weira.

Skoro już przy filmie jesteśmy, to pierwszy kontakt z Pendereckim stanowiła szalona, erudycyjna, ironiczna ścieżka dźwiękowa do Rękopisu znalezionego w Saragossie Wojciecha Jerzego Hasa, przypomniana po latach przez Obuh. Uczyłem się orkiestry i sonoryzmu na jego wczesnych, choćby i plakatowych, ale jakże ekspresjonistycznych dziełach, takich jak Fluorescencje, Tren czy Polymorphia – do dziś zakończenie tej ostatniej na trójdźwięku wywołuje u mnie ciarki na plecach. Wczesnego Góreckiego nie do końca „kupowałem”, ale już utwory z okresu przejściowego, jak Refren czy Canticum graduum, w których prostota formy zderza się z radykalizmem brzmienia – zdecydowanie tak.

Najbliższym kompozytorem z całej trójki jest dla mnie Lutosławski, ze swoimi jęczącymi glissandami, świergotem drewna i przekrzykiwaniem blachy – w sumie mało jest utworów z okresu po Grach weneckich, których bym nie cenił. Z największą radością słucham na żywo Trzech poematów Henri Michaux, Kwartetu smyczkowego, Livre pour orchestre, Łańcuchów czy Koncertu fortepianowego i IV Symfonii. Szczególnie późne utwory pozostawiają słuchacza ze specyficznym poczuciem spełnienia, ale i otwarcia, nawet w małych formach jak Interludium czy Chantefleurs…

Posłuchaj listy utworów


  • III Symfonia | Witold Lutosławski
  • III Symfonia „Symfonia pieśni żałosnych” op. 36 | Henryk Mikołaj Górecki
  • Fluorescencje na orkiestrę | Krzysztof Penderecki
  • Tren – Ofiarom Hiroszimy na 52 instrumenty smyczkowe | Krzysztof Penderecki
  • Polimorfia na 48 instrumentów smyczkowych | Krzysztof Penderecki
  • Refren op. 21 | Henryk Mikołaj Górecki
  • Canticum graduum op. 27 na orkiestrę | Henryk Mikołaj Górecki
  • Gry weneckie na orkiestrę | Witold Lutosławski
  • Trzy poematy Henri Michaux na 20-głosowy chór mieszany i orkiestrę (dyr. W. Lutosławski) | Witold Lutosławski
  • Kwartet smyczkowy | Witold Lutosławski
  • Livre pour orchestre | Witold Lutosławski
  • Łańcuch I na zespół kameralny | Witold Lutosławski
  • Łańcuch II. Dialog na skrzypce i orkiestrę | Witold Lutosławski
  • Łańcuch III na orkiestrę | Witold Lutosławski
  • Koncert na fortepian i orkiestrę | Witold Lutosławski
  • IV Symfonia | Witold Lutosławski
  • Interludium na orkiestrę | Witold Lutosławski
  • Chantefleurs et chantefables na sopran i orkiestrę | Witold Lutosławski
Fundusze Europejskie Logotyp: Na granatowym tle częściowo widoczne trzy gwiazdki żółta, biała i czerwona obok napis European, funds digital of Poland. biało-czerwona flaga polska obok napis Rzeczpospolita Polska Logotyp z lewej strony napis Unia Europejska Logotyp. Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego. po prawej strony na granatowym tle 12 żółtych gwiazdek tworzących okrąg flaga Unii Europejskiej