Przed dwudziestoma czy trzydziestoma laty wyobraźnię filmowców i widzów rozpalała cyfrowa rewolucja. Coraz bardziej zaawansowane efekty komputerowe redefiniowały to, czym może być kino – od pierwszych w pełni cyfrowych bohaterów po całe światy wygenerowane wirtualnie. Dla filmowego medium okazało się to jednak tylko kolejną (r)ewolucją, jaką przeszło. Dziś podobnie intensywne emocje budzi sztuczna inteligencja (AI), której obecność w procesach produkcyjnych, postprodukcyjnych i narracyjnych staje się coraz bardziej widoczna.
W ramach jesiennego przeglądu pod patronatem czasopisma „Ekrany” pokażemy filmy, które w rozmaity sposób tematyzują ten proces, ale też korzystają z generatywnych możliwości sztucznej inteligencji. Dwa z czterech listopadowych pokazów będą przyczynkiem do dyskusji nad obecnością AI we współczesnym pejzażu filmowym (modele językowe jako współscenarzyści, syntezatory mowy, technologia deepfake). Kolejne tytuły to klasyczne przykłady reprezentacji sztucznej inteligencji na ekranie oraz kamienie milowe cyfrowych efektów wizualnych, będących niegdyś takim samym novum, co dziś efekty współpracy człowieka i AI. Zapraszamy do wspólnego namysłu nad tym, jaka (i czy wspólna) przyszłość czeka kino i algorytmy.
Kurator cyklu: Kamil Kalbarczyk
Harmonogram cyklu
12 listopada (środa), godz. 18 „Czy maszyny śnią o śmierci?”, reż. Piotr Winiewicz
14 listopada (piątek), godz. 18 „Park Jurajski”, reż. Steven Spielberg
19 listopada (środa), godz. 18 „Ghost in the Shell”, reż. Mamoru Oshii
21 listopada (piątek), godz. 18 „Skradzione ciało”, reż. Sophie Compton, Reuben Hamlyn