„La chimera”, reż. Alice Rohrwacher

„La chimera”, reż. Alice Rohrwacher

W czwartek 20 lutego zapraszamy do siedziby FINA przy Wałbrzyskiej 3/5 w Warszawie na kolejne spotkanie w ramach cyklu prezentującego 10 najlepszych filmów 2024 roku według redakcji pisma „Ekrany”. Tym razem pokażemy film „La chimera” Alice Rohrwacher. Prelekcję przed filmem wygłosi Kamil Kalbarczyk. Wstęp bezpłatny, prosimy o zarejestrowanie się!

„La chimera”, reż. Alice Rohrwacher, 130 min, 2023, Włochy, Francja, Szwajcaria


Każdy ponoć ma swoją Chimerę. Coś, o czym marzy, ale nie może tego zdobyć. Dla grupy drobnych złodziejaszków rabujących okoliczne groby i handlujących archeologicznymi znaleziskami to chęć szybkiego wzbogacenia się. Oznaczałaby ona wybawienie od dalszej pracy. Arthurowi (Josh O’Connor) z kolei przypomina Beniaminę. Kobietę, którą kochał i stracił. Mężczyzna łatwo się jednak nie poddaje i postanawia rzucić wyzwanie niemożliwemu. Nawet jeżeli oznaczałoby to błąkanie się po mitycznych zaświatach. W poszukiwaniu legendarnych zakopanych drzwi, pozwalających przekroczyć mu próg innej rzeczywistości, Arthur łączy siły z rabusiami. Oferuje im swój talent do wskazywania miejsc, gdzie znajdują się starożytne skarby, w zamian za to, że będą dla niego przekopywać okolicę. Tak rozpoczyna się niezwykła, pełna magii podróż w nieznane…


Opis dystrybutora


„Ekrany” o filmie


Oglądanie „La Chimery” przypomina potrząsanie kalejdoskopem. Na naszych oczach przepisany mit zmienia się w łotrzykowską powieść, a później w epos o społeczności u schyłku epoki oraz w anarchistyczny manifest. Zwornikiem tych opowieści jest bohater uzależniony od podziemnych eskapad. Odkopywanie historii organicznie przetapia się tu w fascynację samą archeologią kina – tak samo jak wyroby Etrusków, reżyserkę interesują historyczne formaty filmu. Ziarnista faktura obrazu zakotwicza tę opowieść w nieokreślonej przeszłości – wybór analogowego sprzętu w pełni wypływa z nostalgicznego charakteru dzieła. Przy pracy nad zdjęciami operatorka Hélène Louvart wykorzystała trzy rodzaje taśmy: profesjonalne 35mm i Supe 16mm oraz stosowaną w amatorskich kamerach taśmę 16mm. Tej ostatniej użyto w poruszonych ujęciach Beniaminy, przez co odnosimy wrażenie, że to Arthur nagrywa ich szczęśliwe momenty. Chropowate krawędzie nagrania przypominają, że pamięć, zupełnie jak kino, jest tylko wybiórczym montażem wspomnień i gorącym pragnieniem happy endu


napisała o filmie Bogna Goślińska.


Wstęp


Wstęp bezpłatny, liczba miejsc ograniczona. Aby mieć pewność wejścia, należy wypełnić formularz rejestracyjny.


Osobom, które nie zarejestrowały się, udostępnimy niewielką liczbę wejściówek na miejscu, bezpośrednio przed startem wydarzenia.

Fundusze Europejskie Logotyp: Na granatowym tle częściowo widoczne trzy gwiazdki żółta, biała i czerwona obok napis European, funds digital of Poland. biało-czerwona flaga polska obok napis Rzeczpospolita Polska Logotyp z lewej strony napis Unia Europejska Logotyp. Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego. po prawej strony na granatowym tle 12 żółtych gwiazdek tworzących okrąg flaga Unii Europejskiej