„W kręgu zła”, reż. Jean-Pierre Melville, 137 min, 1970, Francja, Włochy
Komisarz Mattei eskortuje groźnego przestępcę Vogela. Więzień wykorzystuje chwilę nieuwagi policjanta i wyskakuje z pędzącego pociągu. Uciekając przed pościgiem, chowa się w bagażniku przypadkowego samochodu. Właścicielem auta jest Corey, który właśnie wyszedł na wolność po kilkuletniej odsiadce. Obaj szybko łapią ze sobą kontakt i zostają wspólnikami. Opracowują plan napadu na ekskluzywny salon jubilerski, a ich współpracownikiem zostaje były policyjny snajper Jensen…
„W kręgu zła” to jeden z najsłynniejszych filmów Jean-Pierre’a Melville’a, reżysera pozostającego pod silnym wpływem amerykańskiego kina noir. Jak pisała Patrycja Włodek, obraz francuskiego twórcy „jest kwintesencją stylu reżysera. Precyzja cechuje nie tylko zdjęcia Henri Decaë, stałego współpracownika Melville’a, ale też głównych bohaterów. Nie wykonują oni żadnych zbędnych gestów i ruchów, porozumiewają się bez słów, co okazuje się niezwykle istotne w centralnej scenie” (P. Włodek, Noir po francusku, czyli „trylogia Delona” Jeana-Pierre’a Melville’a, „Studia Filmoznawcze” 2010, nr 31). Wspomniana wyżej, 27-minutowa sekwencja przedstawiająca scenę napadu na jubilera na stałe weszła już do historii kina. Wspomnieć trzeba również o znakomitych rolach aktorskich – Alaina Delona, Yves Montanda, Giana Marii Volonté oraz znanego przede wszystkim z komedii Bourvila, który zagrał tu swoją najważniejszą rolę dramatyczną.