Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny zaprasza na bezpłatne szkolenia z zakresu konserwacji nośników filmowych, digitalizacji i rekonstrukcji cyfrowej materiałów filmowych, zarządzania metadanymi i przechowywania danych cyfrowych. Oferta skierowana jest do wszystkich osób, które chcą poznać i doskonalić umiejętności związane z ochroną zbiorów filmowych i okołofilmowych, w szczególności do pracowników instytucji takich jak archiwa czy muzea, a także do zainteresowanych Programem MKiDN Kultura Cyfrowa. Szkolenie organizowane jest w ramach Centrum Kompetencji i finansowane jest ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Szkolenie będzie trwało cztery dni i odbędzie się pomiędzy 13-21 grudnia 2021.
Termin zgłoszeń mija 5 grudnia 2021 roku. Informację o chęci uczestnictwa w szkoleniu należy zgłaszać na adres kamil.jastrzebski@fina.gov.pl. Po zakończeniu naboru uczestnicy zostaną podzieleni na grupy oraz poinformowani o dokładnym terminie, w jakim odbędzie się szkolenie (cztery kolejne dni robocze pomiędzy 13-23 grudnia 2021).
Po zebraniu grup i ustaleniu terminu szkolenia do uczestników przesłane zostaną szczegółowe informacje dotyczące harmonogramu. Szkolenia odbędą się w siedzibie FINA przy ulicy Wałbrzyskiej 3/5 oraz ulicy Chełmskiej 21 w Warszawie. W związku z sytuacją epidemiczną organizator zastrzega możliwość przeprowadzenia szkolenia częściowo lub w całości online.
Szkolenia będą prowadzone przez pracowników Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego.
Program szkolenia zakłada trzy panele tematyczne:
Konserwacja
Wstęp do szkolenia: krótka historia powstania taśmy filmowej, historia kinematografii i fotografii (firmy istniejące na rynku na przełomie wieków: Pathe, Gaumont, Agfa, Kodak, datowanie: podział na kino nieme czarno-białe, kolorowe, dźwiękowe)
Archiwalne nośniki filmowe:
rodzaje nośników (nitroceluloza, acetyloceluloza, poliester, formaty taśmy najbardziej rozpowszechnione 35 mm i 16 mm)
identyfikacja podłoża, specyfikacja (producenci taśmy)
stan zachowania (najbardziej charakterystyczne zniszczenia, uszkodzenia mechaniczne)
Inne materiały ze zbiorów FINA: fotografia, plakaty – ich przechowywanie, warunki i zabezpieczanie, prewencja
PRAKTYKA: Sposoby pracy z materiałem filmowym:
rozwijanie i zwijanie taśmy, przeglądanie (stół manualny/automatyczny)
narzędzia konserwatorskie – urządzenia do przeglądu i zasady ich obsługi,
konserwacja z użyciem różnych materiałów (odróżnianie emulsji od podłoża, naprawy przy pomocy taśmy poliestrowej i perforowanej)
rozpoznawanie materiału, testy: podłoże palne czy bezpieczne (nitro /aceto),
przygotowanie do skanowania (blanki – jaki rodzaj najlepszy, liczenie metrów, klatek – w jakim celu to zliczamy, czyszczenie ultradźwiękowe)
Przygotowanie do digitalizacji – generacje nośników do skanowania
Ciekawostki o taśmie – filmy barwione ręcznie (tinta, stencil itp.)
Bezpieczeństwo zbiorów filmowych – jakie warunki najlepiej zapewnić materiałom filmowym, co jest największym wrogiem taśmy filmowej, pomiary termohigrometrem – kontrola warunków, luminometr – mikrobiologiczne zagrożenia, dezynfekcja zbiorów filmowych, warunki magazynowe (wilgotnościowo-temperaturowe)
Opracowywanie przedwojennej kolekcji filmowej i praca z najstarszymi zabytkami filmowymi
Opracowanie filmograficzne oraz rekonstrukcja przedwojennych filmów.
Omówienie wybranych problemów i dylematów rekonstruktorskich na przykładzie najciekawszych przypadków z ostatnich lat.
Digitalizacja materiałów filmowych i rekonstrukcja cyfrowa
Digitalizacja:
Zasady bezpieczeństwa pracy z materiałem filmowym (ACETO, NITRO)
Sposoby transportowania i przewijania materiałów filmowych przed procesem digitalizacji i w trakcie
Rodzaje urządzeń i zasady działania - skanery obrazu (skaner z przesuwem ciągłym Lasergraphics, skaner z ekspozycją po klatkową Arrilaser, inne przykłady)
Rodzaje urządzeń i zasady działania - skanery dźwięku (skaner liniowy typu SONDOR, programowa analiza obrazu z użyciem pliku graficznego obrazu ścieżki dźwiękowej, czytnik dźwięku optyczny - równolegle z obrazem).
Proces skanowania obrazu - kalibracja - ustawienia projektu, zasady wyboru parametrów dla skanowania obrazu (skaner z przesuwem ciągłym, powierzchniowy)
Proces skanowania dźwięku - kalibracja - ustawienie projektu, zasady wyboru parametrów dla skanowania dźwięku
Zapis danych po procesie skanowania obrazu i dźwięku oraz sposób walidacji (kontrola techniczna skanu obrazu)
Programy użytkowe do edycji (clipster), kontroli jakości i korekcji barwnej Resolve /gęstościowej
Projekcja cyfrowa DCP, zasady, standardy, przekazywanie plików i kluczy do projekcji.
Rekonstrukcja cyfrowa:
Zasady etyczne rekonstrukcji cyfrowej
Praca na oprogramowaniu do rekonstrukcji cyfrowej Diamant - podstawy
Etapy rekonstrukcji cyfrowej
Kontrola jakości wykonanej pracy
Metody weryfikacji jakościowej – porównanie
Eksport wykonanej pracy - finalizacja
Dokumentacja prac rekonstruktorskich
Współpraca z innymi programami do rekonstrukcji – uzupełnienie.
Zarządzanie metadanymi i przechowywanie danych cyfrowych
Długoterminowa archiwizacja zasobów cyfrowych:
Metody zabezpieczania danych cyfrowych
Przegląd nośników. Plusy i minusy różnych technologii
Przyrost danych. Jak się z nim mierzyć?
Strategie na przyszłość
Inwentaryzacja zbiorów
Metadane dokumentów cyfrowych
Nośniki cyfrowe: trwałość, odświeżanie, zmiana generacji
Workflow archiwizacyjny - problemy, zagrożenia.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Ilustracja: Fototeka FINA