Podczas 16 projekcji Tygodnia Polskiego Filmu w Meksyku w meksykańskiej filmotece narodowej, Cineteca Nacional de México oraz meksykańskiej szkole filmowej, Centro de Capacitación Cinematográfica, zaprezentowano 64 filmy. Z cyfrowych kopii z napisami hiszpańskimi wyświetlono filmy animowane i eksperymentalne, w większości krótkometrażowe, poza pełnometrażowym animacjo-dokumentem oraz dokumentalnym.
Program Anima Polonia został podzielony na sekcje tematyczne: Piotr Dumała, The Best of Lodz Film School, Warsztat formy filmowej, Bajki nie dla dzieci, Metafory wolności i zniewolenia, Bajki dla dzieci - Bolek i Lolek, Animacja-dokument: Ryszard Kapuściński oraz In memoriam prof. Janusz Opołom.
Inauguracja Anima Polonia odbyła się 24 maja 2022 roku. Pokazano podczas niej cztery filmy Piotra Dumały: Walka, miłość i praca (2009), Zbrodnia i kara (2000), Ostatnia wieczerza (2019) i Kołysanka (2012).
Lista filmów zaprezentowanych podczas Tygodnia Polskiego Filmu w Meksyku
PIOTR DUMAŁA – INAUGURACJA
Walka, miłość i praca, Polska, 2009, 8 min 30 s, reż. Piotr Dumała
Zbrodnia i kara, Polska, 2000, 29 min 50 s, reż. Piotr Dumała
Ostatnia wieczerza, Polska, 2019, 13 min, reż. Piotr Dumała
Kołysanka, Polska, 2012, 3 min 11 s, reż. Piotr Dumała
BAJKI NIE DLA DZIECI
Ostrożność, Polska, 1957, 8 min 25 s, reż. Jerzy Kotowski
Wyliczanka, Polska, 1977, 8 min 28 s, reż. Hieronim Neumann
Tam i z powrotem, Polska, 2003, 7 min 13 s, reż. Joanna Jasińska
Czarny kapturek, Polska, 1983, 5 min 38 s, reż. Piotr Dumała
Film, że mucha nie siada, Polska, 2004, 1 min 59 s, reż. Michał Poniedzielski
Mileńka, Polska, 2001, 4 min 38 s, reż. Joanna Jasińska
Stefan i Żuczek, Polska, 2012, 12 min 30 s, reż. Piotr Loc Hoang Ngoc
Drżące trąby, Polska, 2010, 3 min 33 s, reż. Natalia Bożyńska
Cipka, Polska, 2016, 8 min 22 s, reż. Renata Gąsiorowska
METAFORY WOLNOŚCI I ZNIEWOLENIA
Konflikty, Polska, 1960, 7 min 38 s, reż. Daniel Szczechura
Fotel, Polska,1963, 5 min 55 s, reż. Daniel Szczechura
Schody, Polska, 1968, 7 min 52 s, reż. Stefan Schabenbeck
Wolność nogi, Polska, 1988, 10 min 36 s, reż. Piotr Dumała
Ściany, Polska, 1987, 8 min 34 s, reż. Piotr Dumała
Narodziny narodu, Polska, 2001, 5 min 20 s, reż. Kamil Polak
Summertime, Polska, 2009, 4 min 42 s, reż. Cyprian Piwowarski
Ja, zwierzę, Polska, 2016, 5 min 29 s, reż. Michalina Musialik
Za grosz, Polska, 1997, 7 min 12 s, reż. Agnieszka Woźnicka
WARSZTAT FORMY FILMOWEJ
Rynek, Polska, 1970, 4 min 25 s, reż. Józef Robakowski
YYAA, Polska, 1973, 3 min 03 s, reż. Wojciech Bruszewski
Take five, Polska, 1972, 3 min 52 s, reż. Zbigniew Rybczyński
Prostokąt dynamiczny, Polska, 1971, 2 min 24 s, reż. Józef Robakowski
Kwadrat, Polska, 1972, 3 min 37 s, reż. Zbigniew Rybczyński
Skład 6800, Polska, 1972, 5 min 10 s, reż. Zbigniew Rybczyński
Test, Polska, 1971, 5 min 33 s, Józef Robakowski
Ściana, Polska, 1972, 4 min 27 s, reż. Ryszard Waśko
Idę, Polska, 1973, 2 min 54 s, reż. Józef Robakowski
Okno, Polska, 1972, 8 min 42 s, reż. Ryszard Waśko
Doświadczenie Audiowizualne - Pudełko zapałek, Polska, 1975, 5 min 29 s, reż. Wojciech Bruszewski
Alfabet, Polska, 1974, 2 min 11 s, reż. Janusz Połom
Podróż Wacława Antczaka do kiosku przy ul. Głównej, Polska, 1973, 4 min 47 s, reż. Ryszard Waśko
Inwentaryzacja, Polska, 1970, 4 min 10 s, reż. Wojciech Bruszewski
Klaskacz, Polska, 1971, 6 min 2 s, reż. Wojciech Bruszewski
ANIMACJA-DOKUMENT: RYSZARD KAPUŚCIŃSKI
Jeszcze dzień życia, Polska/Hiszpania, 2018, 86 min, reż. Raúl de la Fuente, Damian Nenow
THE BEST OF LODZ FILM SCHOOL. ZESTAW 1.
Ab ovo, Polska, 2012, 5 min, 24 s, reż. Anita Kwiatkowska-Naqvi
Łukasz i Lotta, Polska, 2012, 8 min 37 s reż. Renata Gąsiorowska
Dokument, Polska, 2015, 6 min 50 s, reż. Marcin Podolec
Pies Schrödingera, Polska, 2016, 8 min 51 s, reż. Natalia Krawczuk
Na zdrowie!, Polska, 2018, 4 min 45 s, reż. Paulina Ziółkowska
Inny, Polska, 2018, 4 min 47 s, reż. Marta Magnuska
Tango tęsknot, Polska, 2018, 5 min 22 s, reż. Marta Szymańska
Kwadratura koła, Polska, 2018, 4 min 50 s, reż. Karolina Specht
Mój starszy dziwny brat, Polska, 2018, 12 min 36 s, reż. Julia Orlik
THE BEST OF LODZ FILM SCHOOL. ZESTAW 2:
Marbles, Polska, 2019, 5 min 30 s, reż. Natalia Spychała
Duszyczka, Polska, 2019, 9 min 15 s, reż. Barbara Rupik
Ja i moja gruba dupa, Polska, 2020, 9 min 33 s, reż. Yelyzaveta Pysmak
Okruszki życia, Polska, 2020, 6 min 35 s, reż. Katarzyna Miechowicz
Bestie wokół nas, Polska, 2021, 6 min 25 s, reż. Natalia Durszewicz
Zieleń, Polska, 2021, 8 min 15 s, reż. Karolina Kajetanowicz
Pięć minut starsza, Polska, 2021, 5 min 59 s, reż. Sara Szymanska
Toothless, Polska, 2021, 12 min 7 s, reż. Andrea Guízar
BAJKI DLA DZIECI - BOLEK I LOLEK
Bajki Bolka I Lolka: Czarodziejskie lustro), Polska, 1971, 9 min 53 s, reż. Alfred Ledwig
Bajki Bolka I Lolka: Baba Jaga), Polska, 1971, 9 min 59 s, reż. Edward Wator
Bajki Bolka I Lolka: Królowa śniegu), Polska, 1971, 9 min 29 s, reż. Zdzislaw Kudla
Bajki Bolka I Lolka: Latający kufer), Polska, 1971, 9 min 55 s, reż. Alfred Ledwig
Bajki Bolka I Lolka: Uwięziona królewna), Polska, 1971, 9 min 43 s, reż. Władysław Nehrebecki
Bajki Bolka I Lolka: Złota rybka), Polska, 1970, 9 min 43 s, reż. Wacław Wajser
PIOTR DUMALA – MASTERCLASS
Kwartet Smyczkowy Dymitra Szostakowicza, Polska, 2011, 22 min 45 s, reż. Piotr Dumała
Hipopotamy, Polska, 2014, 12 min 29 s, reż. Piotr Dumała
IN MEMORIAM PROF. JANUSZ POŁOM
Niebieski, wiatr z północy (Azul, viento del Norte), Meksyk/ Polska, 2007, 77 min, reż. Gilda Cruz Revueltas
PIOTR DUMAŁA – POKAZ ZAMKNIĘCIA PRZEGLĄDU
Walka, miłość i praca, Polska, 2009, 8 min 30 s, reż. Piotr Dumała
Kwartet Smyczkowy Dymitra Szostakowicza, Polska, 2011, 22 min 45 s, reż. Piotr Dumała
Hipopotamy, Polska, 2014, 12 min 29 s, reż. Piotr Dumała
Kołysanka, Polska, 2012, 3 min 11 s, reż. Piotr Dumała
Ostatnia wieczerza, Polska, 2019, 13 min, reż. Piotr Dumała
Organizatorzy:
Ella Films, Cineteca Nacional de México, Centro de Capacitación Cinematográfica (CCC)
Partnerzy:
Ambasada RP w Meksyku, Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. L. Schillera w Łodzi (PWSFTviT), Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny (FINA)
Współpraca:
Instytut Adama Mickiewicza, Fumi Studio, Bow & Axe Entertainment, Andersa Street Art and Media, Fixa Film, Studio Filmów Rysunkowych w Bielsku-Białej, Aurum Film, Fundacja im. Ryszarda Kapuścińskiego HERODOT
Ilustracja: kadr z filmu Jeszcze jeden dzień życia, reż. Raúl de la Fuente