Laureaci 26. edycji Polskich Nagród Filmowych Orły — Filmoteka Narodowa - Instytut Audiowizualny

Laureaci 26. edycji Polskich Nagród Filmowych Orły

Orły 2024x
fot. mat. PNF
W poniedziałek 4 marca w Teatrze Polskim w Warszawie odbyła się Gala 26. Orłów, Polskich Nagród Filmowych. Za najlepszy film uznano „Zieloną granicę” Agnieszki Holland. Najwięcej – bo aż sześć statuetek – zdobył “Kos”. Film Pawła Maślony został nagrodzony w kategoriach: Najlepsza Drugoplanowa Rola Kobieca, Najlepszy Dźwięk, Najlepsza Charakteryzacja, Najlepsze Kostiumy, Najlepszy Scenariusz i Najlepsza Reżyseria

O tym, do kogo trafiły prestiżowe statuetki, zdecydowało ponad 800 członków Polskiej Akademii Filmowej w tajnym głosowaniu. Jego wyniki – jak co roku – pozostawały ściśle chronioną tajemnicą aż do momentu otwarcia kopert na scenie Teatru Polskiego. Za przeprowadzenie głosowania, liczenie głosów i utrzymanie ich w tajemnicy, odpowiadała światowa doradczo-audytorska firma PwC – ta sama, która odpowiada za przebieg głosowania Amerykańskiej Akademii Filmowej przyznającej Oscary.

Przypomnijmy, że przegląd filmów zgłoszonych do nagrody Orły, odbywał się w styczniu i lutym, tradycyjnie w Kinie Iluzjon.

„Zielona granica”, „Kos”, „Filip”, „1670” i „Doppelgänger”…

Głosami członków Polskiej Akademii Filmowej tytuł Najlepszego Filmu 26. edycji Polskich Nagród Filmowych Orły zdobył film „Zielona granica”. w reżyserii Agnieszki Holland wyprodukowany przez Metro Films.

Orła dla Najlepszego Reżysera za film „Kos” odebrał Paweł Maślona. Nagroda za Najlepszy Scenariusz przypadła Michałowi A. Zielińskiemu za film „Kos”.

Najlepsze pierwszoplanowe role aktorskie zdaniem Akademii stworzyli: Magdalena Cielecka w filmie „Lęk” i Eryk Kulm jr w filmie „Filip”. Orły za najlepsze role drugoplanowe trafiły do: Agnieszki Grochowskiej za kreację aktorską w filmie „Kos” i Tomasza Schuchardta za rolę w filmie „Doppelgänger. Sobowtór”.

Najlepszym Filmowym Serialem Fabularnym okazał się “1670” w reżyserii Macieja Buchwalda i Kordiana Kądzieli wyprodukowany przez Akson Studio dla Netflix. W kategorii Najlepszy Dokument triumfował film „Pianoforte” w reżyserii Jakuba Piątka, wyprodukowany przez Telemark. Statuetkę w kategorii Odkrycie Roku odebrał Grzegorz Dębowski za reżyserię filmu “Tyle co nic” . Nagrodę Publiczności otrzymali „Chłopi” w reżyserii DK Welchman i Hugh Welchman.

Za Najlepszy Film Europejski Polska Akademia Filmowa uznała: „W trójkącie” w reżyserii Rubena Ostlunda.

Nagroda specjalna dla Agnieszki Holland

Statuetkę Orła za Osiągnięcia Życia odebrała Agnieszka Holland, która powiedziała tak:

Dobre filmy można robić tylko, jeżeli jest się wolnym i jeżeli nie odczuwa się strachu. A jeżeli nawet odczuwa się strach, to wie się, że największym zwycięstwem jest go pokonać. Żyjemy dzisiaj w świecie, w którym zaczynają rządzić potwory. Ogromną częścią świata już rządzą potwory. Naprzeciw tym potworom stają poczciwi i dość przestraszeni politycy. I my nie możemy być takimi poczciwymi i dość przestraszonymi filmowcami, jeżeli chcemy w tym świecie być czymś więcej niż tylko dostarczycielami ucieczkowej rozrywki. Musimy naprawdę mierzyć się z tym światem.

Podczas gali wręczenia tegorocznych Orłów ogłoszono również, kto podczas kolejnej 2-letniej kadencji będzie piastować funkcję Prezydenta Polskiej Akademii Filmowej. Został nim dotychczasowy Prezydent Akademii Dariusz Jabłoński.

Lista laureatów

NAJLEPSZY FILM
„Zielona granica”
reżyseria: Agnieszka Holland
produkcja: Metro Films

NAJLEPSZA REŻYSERIA
Paweł Maślona za film „Kos”

NAJLEPSZY SCENARIUSZ
Michał A. Zieliński za film „Kos”

ORZEŁ ZA OSIĄGNIĘCIA ŻYCIA
Agnieszka Holland

NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA KOBIECA
Magdalena Cielecka za film „Lęk”

NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA MĘSKA
Eryk Kulm jr za film „Filip”

NAJLEPSZE ZDJĘCIA
Michał Sobociński za film „Filip”

NAJLEPSZA MUZYKA
Łukasz „L.U.C.” Rostkowski za film CHŁOPI

NAJLEPSZY FILMOWY SERIAL FABULARNY
„1670”
reżyseria: Maciej Buchwald, Kordian Kądziela
scenariusz: Jakub Rużyłło
produkcja: Akson Studio dla Netflix

NAJLEPSZY MONTAŻ
Nikodem Chabior za film „Filip”

NAJLEPSZA SCENOGRAFIA
Katarzyna Sobańska, Marcel Sławiński za film „Filip”

NAJLEPSZY FILM EUROPEJSKI
„W trójkącie” („Triangle of Sadness”), reż. Ruben Ostlund
USA / Szwecja / Francja / Wlk. Brytania / Niemcy / Turcja / Dania / Grecja / Szwajcaria / Meksyk

NAGRODA PUBLICZNOŚCI
„Chłopi”
reżyseria: DK Welchman, Hugh Welchman
produkcja: Breakthru Productions

NAJLEPSZY FILM DOKUMENTALNY
„Pianoforte”
reżyseria: Jakub Piątek
produkcja: Telemark

NAJLEPSZE KOSTIUMY
Dorota Roqueplo za film „Kos”

NAJLEPSZA CHARAKTERYZACJA
Aneta Brzozowska za film „Kos”

NAJLEPSZY DŹWIĘK
Radosław Ochnio, Adam Szlenda, Filip Krzemień za film „Kos”

NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA MĘSKA
Tomasz Schuchardt za film „Doppelgänger. Sobowtór”

NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA KOBIECA
Agnieszka Grochowska za film „Kos”

ODKRYCIE ROKU
Grzegorz Dębowski za reżyserię do filmu „Tyle co nic”

zobacz także

Fundusze Europejskie Logotyp: Na granatowym tle częściowo widoczne trzy gwiazdki żółta, biała i czerwona obok napis European, funds digital of Poland. biało-czerwona flaga polska obok napis Rzeczpospolita Polska Logotyp z lewej strony napis Unia Europejska Logotyp. Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego. po prawej strony na granatowym tle 12 żółtych gwiazdek tworzących okrąg flaga Unii Europejskiej