Popkultura stosowana 2. Warsztaty dla nauczycieli i edukatorów

Popkultura stosowana 2. Warsztaty dla nauczycieli i edukatorów

image

W czasie kolejnych warsztatów, wypełnionych praktycznymi ćwiczeniami i wspólną dyskusją, uczestnicy zdobędą wiedzę pozwalającą zrozumieć liczne popkulturowe praktyki i ich rolę w życiu współczesnej młodzieży, ale także poznają wiele konkretnych zadań i przykładów, które można wykorzystać  w codziennej pracy edukacyjnej z młodzieżą.
Program warsztatów
 
1. Pokolenie Instax, czyli w poszukiwaniu popkulturowej tożsamości (25.09.2019)
Media, przekazywane przez nie treści i sposób ich konsumpcji stanowiły od zawsze zarówno źródło inspiracji czy sugestii, jak i same były środkiem wyrazu dla osób budujących swoją tożsamość. W czasie zajęć zastanowimy się więc nad rolą popkultury jako narzędzia, które młodzież wykorzystuje w poszukiwaniu i komunikowaniu siebie i swojego wizerunku. W tym kontekście przyglądać się zatem będziemy m.in. aktualnym popkulturowym modom (w tym medialnym i filmowym), najbardziej popularnym gadżetom i ich symbolice, a także innym częstym zachowaniom składającym się na świadectwa stylu życia współczesnej młodzieży.
2. Beka, drama, cringe, flame, czyli o popkulturze przesady i nadmiaru (16.10.2019)
Świat współczesnych mediów jest niczym pole bitwy, gdzie walka toczy się o uwagę odbiorcy. Jednym z kluczowych narzędzi pozwalającym odnieść sukces i skutecznie wyróżnić się wśród tysięcy innych autorów jest świadome korzystanie z takich środków jak nadmiar, przesada czy eskalacja emocji. Jaką pełnią funkcję? Czy są tylko wentylem bezpieczeństwa? Czy przekraczaniu granic i łamaniu tabu towarzyszą też jakieś negatywne konsekwencje? W czasie warsztatów, przyglądając się m.in. różnym odmianom ironii, dystansu, parodii, internetowym wyzwaniom czy challenge’om, będziemy się zastanawiać nad fenomenem nadmiaru w popkulturze.
3. Youtube. Instrukcja obsługi (06.11.2019)
YouTube od wielu lat znajduje się na czele najbardziej popularnych wśród młodzieży platform internetowych. Warsztaty poświęcone więc zostaną omówieniu fenomenu tego portalu (z uwzględnieniem najważniejszych gatunków, formatów i autorów, a także strategii budowania popularności i kariery wykorzystywanym przez twórców YouTube’a). Podejmiemy też szerszą refleksję dotyczącą roli tej strony w modyfikowaniu krajobrazu medialnego, zmianie nawyków odbiorczych oraz jej wpływu na inne kanały komunikacji.
4. Świat w smartfonie, czyli: o czym szumią social media? (27.11.2019)
Smartfon stał się w ostatniej dekadzie podstawowym narzędziem komunikacji. Najważniejszym, a często po prostu jedynym oknem na świat dla wielu (nie tylko) młodych użytkowników. Rozpoznanie konwencji, zasad komunikacji czy specyficznego języka, którym posługujemy się korzystając z telefonów, jest obecnie jedną z podstawowych kompetencji umożliwiających nam zrozumienie odbiorców współczesnej (pop)kultury i w niej uczestniczenia. Podczas zajęć wraz z uczestnikami nauczymy się więc wspólnie m.in. rozszyfrowywać język emoji, poznamy najbardziej popularne aplikacje, zjawiska i trendy, a także porozmawiamy na temat roli serwisów randkowych
5. Pocztówka z PL, czyli o polskiej kulturze popularnej (i chodnikowej) (11.12.2019)
Popkultura, choć często postrzegana jest jako zjawisko silnie zglobalizowane i uniwersalne, ma także swoją wyraźnie lokalną specyfikę. Tematem spotkania będzie zatem to, co w kulturze popularnej charakterystyczne dla Polski. W czasie warsztatów przyjrzymy się jednak nie tylko temu, co „teraz” i „obecnie”, ale zastanowimy się również nad przeszłością rodzimej popkultury. W związku z tym charakter spotkaniu nadawać będą zarówno praktyki (pop)kulturowe współczesnej młodzieży, jak i rytmy muzyki popularnej (i chodnikowej), modowe powroty do minionych dekad czy nostalgia obecna w polskich mediach i kinie.
Prowadzący
Karol Jachymek – kulturoznawca, filmoznawca, doktor nauk humanistycznych, adiunkt w Katedrze Kulturoznawstwa Uniwersytetu SWPS w Warszawie. Stypendysta Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej (2013). Koordynator, wykładowca i współtwórca School of Ideas – nowoczesnego kierunku służącego projektowaniu innowacji społecznych i społeczno-biznesowych. Zajmuje się społeczną i kulturową historią kina (zwłaszcza polskiego) i codzienności, metodologią historii, zagadnieniem materiałów (audio)wizualnych jako świadectw historycznych, problematyką ciała, płci i seksualności, wpływem mediów na pamięć indywidualną i zbiorową, społeczno-kulturowymi kontekstami mediów społecznościowych oraz blogo- i vlogosfery, a także wszelkimi przejawami kultury popularnej. Współpracuje m.in. z Filmoteką Narodową – Instytutem Audiowizualnym, Filmoteką Szkolną, Nowymi Horyzontami Edukacji Filmowej, Against Gravity i KinoSzkołą. Prowadzi warsztaty i szkolenia dla młodzieży i dorosłych z zakresu edukacji filmowej, medialnej i (pop)kulturowej oraz myślenia projektowego i tworzenia innowacji społecznych. Autor książki „Film – ciało – historia. Kino polskie lat sześćdziesiątych”.
Zasady uczestnictwa
Godziny warsztatów: 15:30-18.30

Liczba miejsc na jednym warsztacie: do 25 osób.

Aby zapisać się na zajęcia wypełnij i wyślij formularz zgłoszeniowy.

Decyduje kolejność zgłoszeń.

Warunkiem udziału w warsztatach jest zaakceptowanie regulaminu.


Kontakt: Ewa Korzeniowska, ewa.korzeniowska@fina.gov.pl, 22 380 49 82

Fundusze Europejskie Logotyp: Na granatowym tle częściowo widoczne trzy gwiazdki żółta, biała i czerwona obok napis European, funds digital of Poland. biało-czerwona flaga polska obok napis Rzeczpospolita Polska Logotyp z lewej strony napis Unia Europejska Logotyp. Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego. po prawej strony na granatowym tle 12 żółtych gwiazdek tworzących okrąg flaga Unii Europejskiej