Pierwszy dzień, 27 listopada, rozpoczął się oficjalnym powitaniem gości w siedzibie FINA przy ul. Wałbrzyskiej 3/5. Specjaliści z Czech wzięli udział w szczegółowych prezentacjach przedstawiających kompleksową działalność naszej instytucji. Podczas intensywnych warsztatów zapoznali się z zaawansowanymi metodami katalogowania, nowoczesnymi strategiami zarządzania zbiorami oraz zawiłościami prawnymi związanymi z prawami autorskimi i kopiami obowiązkowymi. Kolejnym punktem dnia była wizyta w pracowniach digitalizacji i restauracji cyfrowej, gdzie mogli z bliska przyjrzeć się innowacyjnym technologiom digitalizacji filmów oraz zwiedzić magazyny przechowujące kopie obowiązkowe.
Wizyta w pracowniach na Chełmskiej
28 listopada delegacja kontynuowała merytoryczne spotkania w siedzibie FINA przy ul. Chełmskiej 21. Program tego dnia obfitował w profesjonalne prezentacje najcenniejszych kolekcji archiwalnych. Goście mieli wyjątkową okazję zwiedzić specjalistyczne pracownie konserwacji taśm filmowych oraz magazyny, w tym te przechowujące delikatne materiały nitro. Była to okazja do wymiany doświadczeń konserwatorskich zarówno gości, jak i gospodarzy. Z największym zainteresowaniem spotkały się nasze spostrzeżenia dotyczące długofalowego przechowywania taśm nitro i ich opakowań, a także prowadzone przez nas badania mikrobiologiczne. Następnie zapoznaliśmy gości z katalogiem filmów dokumentalnych oraz dokumentacją zbiorów filmowych. Duże zainteresowanie wzbudził proces digitalizacji taśm na zaawansowanym skanerze DFT.
Święto Niemego Kina: „Student z Pragi” i „Nosferatu”
Ukoronowaniem wizyty było uroczyste otwarcie Święta Niemego Kina w kinie Iluzjon. Po oprowadzeniu i zapoznaniu się z Kinem „od kuchni”, czeska delegacja miała okazję obejrzeć klasyczne filmy: „Studenta z Pragi” (1913) oraz „Nosferatu – symfonię grozy” (1922).
Dwudniowa wizyta ekspertów z Národní Filmový Archiv była czymś więcej niż zwykłą wymianą doświadczeń – to była prawdziwa platforma merytorycznej wymiany wiedzy między polskimi a czeskimi specjalistami z branży archiwalnej. Nawiązane kontakty i wzajemne zrozumienie stwarzają obiecujące perspektywy dla przyszłej, wielowymiarowej współpracy oraz realizacji wspólnych celów w zakresie ochrony europejskiego dziedzictwa filmowego.