Program
„I w ostrej świecisz bramie”, reż. Włodzimierz Szpak, 9 min, 1988
Historia i teraźniejszość obrazu Matki Boskiej Ostrobramskiej. Kult tego obrazu przez długi czas był kultem lokalnym, co zmieniło się w roku 1834 wraz z wydaniem "Pana Tadeusza". Mickiewiczowskie słowa "Panno Święta, co Jasnej bronisz Częstochowy i w Ostrej świecisz Bramie", zna dzisiaj każdy wykształcony Polak.
Scenariusz: Włodzimierz Szpak Montaż: Elzbieta Kusiak Zdjęcia: Artur Radźko Muzyka: Jan A.P. Kaczmarek
„Katastrofa”, reż. Marek Andrzej Drążewski, 17 min, 1986
Filmowa interpretacja interesującej teorii francuskiego uczonego Rene Thoma, dotyczącej pewnych zdarzeń zachodzących w biologii, fizyce, ekonomii w sposób gwałtowny, pociągający za sobą zmianę struktury lub stanu. Teoria ta pozwala lepiej zrozumieć zjawiska zachodzące w otaczającym nas świecie.
Scenariusz: Marek Andrzej Drążewski, Jakub Tatarkiewicz Montaż: Zofia Brzezińska-Zięba, Bożena Szypulska Zdjęcia: Jarek Siwiec, Marek Kupś Muzyka: Jan A.P. Kaczmarek
„Malarze gdańscy”, reż. Marian Ussorowski, 20 min, 1964
Film pokazuje sylwetki malarzy działających na terenie Trójmiasta, znanych jako Szkoła Sopocka. Widzimy jedynie pozostałości tej grupy, poszczególnych artystów, różnice i podobieństwa między nimi, a także inspiracje, jakie czerpią z otoczenia nadmorskiego miasta. Do portretowanych malarzy i malarek należą: Tadeusz Szramkiewicz, Bohdan Borowski, Kazimierz Ostrowski, Roman Usarewicz, Stanisław Teisseyre, Władysław Jackiewicz, Witold Frydrych and Teresa Pągowska.
Scenariusz: Marian Ussorowski, Ludwik Golec Muzyka: Krzysztof Penderecki
„Passacaglia na Kaplicę Zygmuntowską”, reż. Zbigniew Bochenek, 18 min, 1966
Filmowa impresja ukazująca kaplicę Zygmuntowską na Wawelu jako wnętrze o niezwykle bogatym zespole rzeźb. Wydobywa szczegóły budowli, ukazując je w zbliżeniach pozwalających na wniknięcie w bogactwo rzeźby figuralnej i dekoracyjnej tego czołowego zabytku Renesansu w Polsce. Motywem przewodnim narracji filmowej jest ilustracja muzyczna utrzymana w oryginalnej formie starego włoskiego tańca — passacaglii napisana dla filmu przez światowej sławy kompozytora Krzysztofa Pendereckiego.
Scenariusz: Zbigniew Bochenel, Janusz Ballenstedt Zdjęcia: Zbigniew Bochenek Muzyka: Krzysztof Penderecki
„Drzewa”, reż. Andrzej Różycki, 29 min, 1988
Film realizowany w różnych regionach kraju dokumentuje rolę drzewa w obrzędowości, określonych formach kultu i w świadomości ludzi wsi. Drzewa takie jak dąb, wierzba, lipa, brzoza występują tu jako nośniki pewnych archetypicznych treści kulturowych, a ich stała obecność w kulturze jest świadectwem "Pamięci pokoleń". Film z muzyką Jana A. P. Kaczmarka.
Scenariusz: Ewa Nowina-Sroczyńska, Andrzej Różycki Zdjęcia: Lechosław Czołnowski, Leszek Tomala, Piotr Zarębski Muzyka: Jan A.P. Kaczmarek