„Christopher Strong”, reż. Dorothy Arzner, 78 min, 1933, USA
Christopher Strong, parlamentarzysta, wierny mąż i ojciec, spotyka na balu Cynthię Darrington, młodą awiatorkę. Kobieta zaprzyjaźnia się z jego córką, dziewczyną lubiącą nocne życie. Sama jest jej przeciwieństwem: dumna, niezależna, wysportowana. Bije rekordy w długodystansowych samotnych lotach. Nieoczekiwanie obie znajdą się w podobnym położeniu – staną się kochankami żonatych mężczyzn.
Romans, zdrada, nieślubne dziecko – wszystko to mogło być tematem filmu przed wprowadzeniem Kodeksu. Kobieta fatalna jest nowoczesna, wyemancypowana, uczciwa. Jej wyjątkowość na tle innych bohaterek zostaje podkreślona mocną sylwetką i oryginalnymi kostiumami Katharine Hepburn. Na planie filmowym spotkały się dwie silne kobiety: Hepburn – córka sufrażystki i Arzner – już niezależna reżyserka. Jak wspomina aktorka: Ona nosiła spodnie. I ja też. – co odnosiło się zarówno do stylu, jak i siły charakteru. Wzorem jej postaci była Amy Johnson, brytyjska awiatorka. Druga rola w dorobku Hepburn ugruntowała jej pozycję jako gwiazdy, a film jest do dziś jednym z najchętniej oglądanych dzieł Arzner.
Monika Talarczyk
Retrospektywa Dorothy Arzner
Więcej o retrospektywie Dorothy Arzner w tekście Moniki Talarczyk na stronie festiwalu.