„Dzikie przyjęcie” | Retrospektywa: Dorothy Arzner

„Dzikie przyjęcie” | Retrospektywa: Dorothy Arzner


„Dzikie przyjęcie”, reż. Dorothy Arzner, 77 min, 1929, USA


Stella jest studentką college’u, założycielką klubu wiecznych panien i najzabawniejszą dziewczyną w żeńskim akademiku. Kiedy do grona jej wykładowców dołącza profesor antropologii, Stella rozpoznaje w nim mężczyznę, którego przypadkowo poznała w nocnym pociągu. To właśnie ten surowy nauczyciel uratuje ją przed napaścią w czasie nocnej eskapady do baru. Z kolei Stella będzie próbowała ratować swoją najlepszą przyjaciółkę, Helen. Dziewczyny są swoimi przeciwieństwami, ale mocno się wspierają, zwłaszcza w łamaniu regulaminu akademika. Lesbijski podtekst jest wyczuwalny w zbiorowych scenach śmiechu i tańca, bo bohaterki lepiej bawią się w swoim gronie niż w towarzystwie mężczyzn.


Arzner i jej gwiazda Clara Bow mierzyły się tu z realizacją pierwszego filmu dźwiękowego w swojej karierze. Żywiołowa aktorka z brooklyńskim akcentem znakomicie odnalazła się w scenach dialogowych. Wprowadziła do nich element anarchii, który stał się zarzewiem radosnej, wyzwalającej, dzikiej awantury.


Monika Talarczyk


Retrospektywa Dorothy Arzner

Więcej o retrospektywie Dorothy Arzner w tekście Moniki Talarczyk na stronie festiwalu.

Fundusze Europejskie Logotyp: Na granatowym tle częściowo widoczne trzy gwiazdki żółta, biała i czerwona obok napis European, funds digital of Poland. biało-czerwona flaga polska obok napis Rzeczpospolita Polska Logotyp z lewej strony napis Unia Europejska Logotyp. Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego. po prawej strony na granatowym tle 12 żółtych gwiazdek tworzących okrąg flaga Unii Europejskiej