Twórcza pasja braci Wan sprawiła, że w latach dwudziestych XX wieku, w małym, szanghajskim mieszkaniu rozpoczęli oni eksperymenty z trikową fotografią, tym samym zapoczątkowując historię chińskiego filmu animowanego. Chińska animacja dojrzewała w ogniu działań wojennych na frontach walki z Japonią (1937-1945) i wojny domowej (1945-1949). Aparat produkcji kultury ChRL, jaki powstał po zwycięstwie Komunistycznej Partii Chin pod przywództwem Mao Zedonga, definiował animację jako praktykę filmu dziecięcego i obarczył ją zadaniem edukacji, socjalizacji i indoktrynacji.
Animacja jest jednak sztuką metafory, ulotnych znaczeń wykuwanych w ciągle zmieniającej się materii, zapisem z procesu transformacji. Ten pokaz zademonstruje, jak połączono ogień z wodą, czyli w jaki sposób to wieloznaczne medium stało się pasem transmisyjnym dogmatycznej ideologii. Opowiemy o wyjątkowych artystach chińskiej animacji i niejednoczonych kulturowych sytuacjach, które zmieniły trajektorię rozwoju filmu animowanego w ChRL.
Prelekcja: Michał Mróz
- „Jak kotek łowił ryby” / „Xiaomao diaoyu” / „小猫钓鱼”, 1952, reż. Fang Ming (Tadahito Mochinaga), 14 min
- „Dlaczego wrona jest czarna?” / „Wuya weishenme shi heide?” / „乌鸦为什么是黑的?”, 1955, reż. Qian Jiajun, Li Keruo, 9'
- „Czerwony kwiat” / „Da honghua” / „大紅花”, 1956, reż. Wan Laiming 1956, 11'
- „Zamęt w niebie” / „Danao tiangong” / „大闹天宫”, 1961, reż. Wan Laiming, 43'
Kuratorka
dr Olga Bobrowska (Instytut Dziennikarstwa i Stosunków Międzynarodowych, UKEN Kraków)
Olga Bobrowska pracuje na stanowisku adiunkta w Instytucie Dziennikarstwa i Stosunków Międzynarodowych na UKEN w Krakowie (Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej), współzałożycielka i dyrektorka StopTrik International Film Festival (Maribor, Słowenia / Łódź, Polska), aktywistka kultury filmowej i kuratorka. Obroniła doktorat w 2020 roku na Uniwersytecie Jagiellońskim. Autorka dwóch monografii: „Chinese Animated Film and Ideology, 1940s-1970s. Fighting Puppets”, 2023; „Chinese Animated Film and Ideology. Tradition, Innovation, and Interculturality”, 2024). Współredaktorka tomów: „Obsession, Perversion, Rebellion. Twisted Dreams of Central European Animation” (2016), and „Propaganda, Ideology, Animation. Twisted Dreams of History” (2019). Stała autorka „Zippy Frames”.