„Barwy granatu”, reż. Siergiej Paradżanow

„Barwy granatu”, reż. Siergiej Paradżanow


Prelekcję przed filmem wygłosi Miłosz Stelmach.


„Barwy granatu”, reż. Siergiej Paradżanow, 79 min, 1969, ZSRR


Od dzieciństwa, przez młodość, dojrzałość po starość i śmierć, od domu rodzinnego przez dwór cara po klasztor. Zamiłowanie do ksiąg i nauki, nieszczęśliwa miłość do córki władcy, która kończy się zamianą jasnego stroju poety na czarny mnisi habit – seria poetyckich obrazów ilustrujących kolejne etapy życia bohatera układa się w symboliczną biografię artysty. Jej inspiracją było życie XVIII-wiecznego, ormiańskiego poety, Harutiuna Sajadiana, znanego jako Sajat-Nowa, jednego z najwybitniejszych przedstawicieli poezji aszuchów, czyli wędrownych trubadurów, mistrza liryki miłosnej. Wyrafinowana wizualnie, posługująca się symbolami i alegoriami opowieść o artyście i kulturze, duchowej i materialnej, która go ukształtowała, zrywająca z tradycyjną, filmową narracją i wykraczająca dalece poza konwencje ekranowej biografistyki. Drugie – po „Cieniach zapomnianych przodków” (1964) – i radykalnie inne arcydzieło Paradżanowa.


Zrealizowany w Erewaniu, jeden z najoryginalniejszych filmów w historii kina. Ekranowy fresk, dzieło sztuki, które padło ofiarą złej historii: 2. połowa lat 60. to w kinie radzieckim definitywny koniec odwilży i ponowne zaciskanie cenzorskiej pętli. Scenariusz Paradżanowa zaakceptowano, ale gotowemu już filmowi zarzucono „zbytnią hieroglificzność” i poddano przeróbkom: reżyser Siergiej Jutkiewicz go skrócił i przemontował. Okaleczony, pozbawiony pierwotnego tytułu (Sajat Nova), pokazywany był krótko i w wąskiej dystrybucji. Nie stracił jednak swej wizualnej specyfiki, malarskiej wyjątkowości, choć walkę o niego Paradżanow przypłacił zdrowiem. Była to zresztą zapowiedź dalszej gehenny: kolejne scenariusze, m.in. adaptacje utworów Lermontowa i Puszkina, będą odrzucane, a kulminacją represji jego aresztowanie w grudniu ’73 i wyrok 5 lat w kolonii karnej. Dzięki staraniom zagranicznych intelektualistów wyjdzie rok wcześniej, ale kolejny film – „Legendę o Twierdzy Suramskiej” (1984) – nakręci po 15-letnim artystycznym milczeniu.


opracowanie: Katarzyna Wajda


Partnerzy pokazu


Komisarz ds. Diaspory Armenii w Polsce partner pokazu


Fundacja Polsko-Ormiańska pokaz jest sfinansowany przez fundację



Fundusze Europejskie Logotyp: Na granatowym tle częściowo widoczne trzy gwiazdki żółta, biała i czerwona obok napis European, funds digital of Poland. biało-czerwona flaga polska obok napis Rzeczpospolita Polska Logotyp z lewej strony napis Unia Europejska Logotyp. Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego. po prawej strony na granatowym tle 12 żółtych gwiazdek tworzących okrąg flaga Unii Europejskiej